Krzysztof Sas-Nowosielski:

OR-Holds Hard


Powiem krótko: będąc na jednej ze ścian zobaczyłem klawiaturę i była to miłość od pierwszego wejrzenia. To niepozostawiające wątpliwości uczucie, że oto widzę istotę, na którą mniej lub bardziej świadomie czekałem przez znaczną część swego treningowo-wspinaczkowego życia. Po zasięgnięciu języka u opiekuna pakerni okazało się, że miłość owa ma na imię Ornamentus a na nazwisko Hard i jest jak najbardziej rodzimego pochodzenia, co pozwoliło jeszcze doświadczyć przypływu patriotycznego uniesienia. Cóż takiego w klawiaturze Hard urzekło moje oczy, a jeszcze bardziej palce, które ponad ćwierćwiecznej już karierze wspinaczkowej niejedno widziały i niejedno macały? Po pierwsze, miłe w dotyku drewno, które na dodatek jest rewelacyjnie obrobione, co jest widocznie szczególnie wyraźnie w przypadku krawędzi dziurek. Zwykle fragmenty te albo tną, albo „zagniatają” skórę w okolicach zgięć, co niechybnie prowadzi do jej grubienia i pękania. W omawianym modelu palce na tyle dobrze się układają, że nic nie gniecie, ani nie tnie. Po drugie, bardzo mi się podoba dość szerokie – jak na rozmiary klawiatury – spektrum dostępnych kształtów rzeźby. Dziurki dwupalcowe na ten przykład występują w opcjach: głębokiej i komfortowej, głębokiej i wyjeżdżającej oraz dwóch płytkich, które zależnie czy łapane na łuczek czy na wyciągnięcie są … tak czy inaczej wymagające. Po trzecie, wykorzystanie koncepcji wysunięcia płaszczyzny rzeźby w górnej części klawiatury przez zastosowanie „mini-okapika” pozwala na komfortowe zwisy – kostki niepracujących akurat palców o nic nie haczą. Po czwarte wreszcie, rewelacyjnym rozwiązaniem jest asymetryczne rozmieszczenie rzeźby, dzięki czemu niemal wszystkie zwisy wykonywane są w rozstawie ramion na szerokość barków, co ma niebagatelne znaczenie z punktu widzenia zapobiegania kontuzjom tych – wbrew pozorom dość delikatnych – stawów. Problemem wielu modeli istniejących na rynku jest, tak oczywista zdawać by się mogło, symetria. W jej efekcie centralnie rozmieszczona rzeźba wymaga bardzo wąskiego rozmieszczenia ramion utrudniając podciąganie w pełnym zakresie ruchu i zmieniając rozkład sił działających na palce, co nie zawsze wychodzi im na zdrowie. Z kolei rzeźba rozmieszczona po bokach wymaga zwisów w rozstawie ramion, w którym stres mechaniczny staje się często zbyt duży.


Z czystym sumieniem mogę polecić OR-Holds Hard każdemu, kto szuka wymagającej a jednocześnie przyjaznej klawiatury.


Krzysztof Sas-Nowosielski